Hemp Systems

Under en kurs på Karlstads Universitet fick jag i uppdrag att utforma en ny produktdesign samt en grafisk profil åt ett företag som sysslade med hampabaserad olja. Ett uppdrag som verkligen lockade mig då det gav mig chansen att utforska hur man marknadsför en produkt med relativt kontroversiella ingredienser.


Det jag fick börja med var att jobba fram hur jag tyckte att logotypen skulle se ut, eftersom jag kände att här fanns navet i produkterna. Jag ville att logotypen skulle symbolisera en blandning av modernitet och naturlighet. Eftersom hampaprodukter är väldigt ekologiska och miljövänliga kändes det lämpligast, men jag ville samtidigt inte att det skulle misstolkas som ett helt vanligt oljemärke. Det slutade med att jag valde en design som anropa naturen med snirkelkurbitsen, men samtidigt berättade att ”här gör vi något nytt” med typografin.

Sen var det produkterna. Precis som med logotypen ville jag här att det skulle kännas nytt, och inte som alla andra oljor. Jag ville att det skulle vara en sån olja som ens vänner frågade om när de såg den i köket. Då hittade jag den här varianten, som påminner om de gamla oljedunkarna som brukar finnas i storkök. De här dunkarna tyckte jag symboliserade precis det jag ville med Scandinavian Hemp Systems produkter; nymodighet, ekologiska produkter och en viss edge. Den här formen på en oljedunk är otroligt lättstaplade vilket minskar skrymmande transporter och i förlängningen minskar miljöavtrycket. Samtidigt är det en flaska som man hajar till på, och som gör att man blir sugen på att ta reda på mer.

 

Slutligen ville jag göra en marknadsföringskampanj som även den slog an på miljö, nymodighet och edge. Därför tog jag fram enkla reklamposters där tanken var att man skulle belysa citat från kända personer där hampan talas om i god ton. Hampa kopplas ju ofta till en hippiekultur och i en förlängning till knark, men det många inte tänker på är hur otroligt bra hampa är för både miljö och människa. Och det ville jag belysa.